Generalforsamling og temadag

Generalforsamling og temadag

Generalforsamling og efterfølgende temadag afholdes torsdag den 23. maj 2019. Vi besøger Christiansfeld Fjernvarme hvor vi skal se på, hvordan man i Christiansfeld med høj effektivitet har kombineret en el-varmepumpe og en absorptionsvarmepumpe og udnytter både solvarme og udeluft som energikilde.

Endvidere skal vi se, hvordan man i Christiansfeld udnytter den eksisterende gasmotor og el-kedel i kombination med det nye varmepumpeanlæg og optimerer driften ud fra daglige priser på el og gas kombineret med temperaturen på udeluften og den tilgængelige temperatur i solvarmeanlægget.

Se invitationen som pdf HER

Tilmeld dig på mail@brancheforeningenkraftvarme.dk senest 15. maj.

Tidligere generalforsamlinger og temadage

• Torsdag den 24. maj 2018 afholdte foreningen generalforsamling og temadag. Vi besøgte Energicentralen i Bjerringbro, der er et samarbejde mellem Gudenådalens Energiselskab og Grundfos. Vi hørte indlæg fra Mogens Dam, Gudenådalens Energiselskab samt Leif Hornbak, Tjæreborg Industri.
    Se oplægget fra Mogens Dam HER
    Se oplægget fra Leif Hornbak HER
    Se bestyrelsens beretning fra generalforsamlingen HER

• Onsdag den 29. november 2017 afholdte foreningen temadag. Vi besøgte Ringkøbing Fjernvarme og hørte om det nye varmepumpeanlæg. Vi hørte spændende indlæg fra Jesper S. Andersen fra Ringkøbing Fjernvarme samt Jørn Windahl fra Solid Energy A/S.
    Se oplægget fra Jesper S. Andersen HER
    Se oplægget fra Jørn Windahl HER

• Onsdag den 3. maj 2017 afholdte foreningen generalforsamling og temadag i Innovatorium, Birk Centerpark 40, 7400 Herning. Vi havde spændende indlæg fra Jens Hylling vedr. Teknisk Forskrift TF 3.2.3 , Erik Nørregard om bl.a. fremtidens kraftvarmeværker og Leif Hornbak vedr. varmeakkumulering
    Se oplægget fra Jens Hylling HER
    Se oplægget fra Erik Nørregaard HER
    Se oplægget fra Leif Hornbak HER

• 21. november 2016 besøgte vi Løgumkloster Fjernvarme og hvor vi så på de seneste investeringer i bl.a. solvarme, hybridvarmepumpe, absorptionsvarmepumpe og træpillekedel samt baggrunden for investeringerne. Som modsætning til dette fik vi besøg af Flemming F. Nielsen fra Nibe Varmeværk, som fortalte om deres driftsfilosofi med mange driftstimer på gasmotorerne, og hvor der ikke er foretaget tilsvarende investeringer.
    Se oplægget fra Løgumkloster Fjernvarme HER
    Se oplægget fra Nibe Varmeværk HER
    Se billederne fra dagen HER
  • Ordinær generalforsamling og temadag blev afholdt onsdag den 18. maj 2016 i Sæby med Sæby Varmeværk som omdrejningspunkt. Efter afholdelse af generalforsamlingen gav driftsleder Pouli Rugholt fra Sæby Varmeværk således en præsentation af værket, hvorefter salgschef Jørgen Holst, Industrivarme A/S, gav et indlæg om et nyligt opført anlæg på værket. Dagen sluttede af med en spændende rundvisning på Sæby Varmeværk med fokus på brugen af Energy Trade.
    Se oplægget v. Sæby Varmeværk HER.
    Se oplægget v. Industrivarme HER.
    Læs bestyrelsens beretning HER.
    Se billeder fra dagen HER.
  • Onsdag den 18. november 2015 afholdt vi temadag i Aarhus omkring varmepumpers integrering med el-systemet. Vi lagde ud med et indlæg ved Nis Kjær fra Markedskraft som uafhængig porteføljeforvalter i Europas frie el-marked. Nis Kjær talte om omlægning til fornybar energi i Europa og den specifikke betydning for kraftvarmværkers levering af systemydelser, herunder specielt markedet for sekundærregulering og udfordringer og løsninger til håndtering af specialreguleringer.
    Derefter oplæg ved Anette Jensen fra EMD, som talte om EnergyTRADE som planlægnings- og balanceringsværktøj både på el- og varmesiden, udviklet specielt til fjernvarme og kraftvarmeværkerne.
    Afslutningsvis oplæg med Leif Hornbak, Tjæreborg Industri, vedr. varmepumper set i kraftvarme sammenhæng, herunder kedler, solvarme og motorer.
    Se Leif Hornbaks powerpoints om:
    Varmepumper set i kraftvarmesammenhæng her
    Varmepumper i fjernvarmesystemet her
    Varmepumper set i kraftvarmesammenhæng, herunder kedler, solvarme og motorer her.
  • Generalforsamlingen 2015 blev afholdt onsdag d. 22. april, hvor projektleder Jesper Bundgaard og forretningsudvikler Morten Gyllenborg, NGF Nature Energy giver et oplæg bl.a. omkring hvordan de ser fremtiden inden for biogas. Derefter besøgte vi Holsted Biogasanlæg.
    Se NGF Nature Energys oplæg her
    Læs bestyrelsens beretning her
  • Mandag 24. november afholdte vi temadag, hvor vi besøgte Christiansfeld Fjernvarme. Leif Hornbak fra Tjæreborg Industri og Kim Jensen fra Christiansfeld Fjernvarmeselskab fortalte om de tiltag der er gjort i Christiansfeld for at optimere driften, når man ikke har adgang til frit brændselsvalg.
    Se Leif Hornbaks indlæg her
    Se Kim Jensens indlæg her
  • Generalforsamlingen 2014 blev afholdt torsdag d. 8. maj, hvor vi besøgte Vinderup Varmeværk. Vi startede med frokost på Vinderup Hotel efterfulgt af oplæg fra Jørgen Marcussen, Johnson Controls samt Jørgen Sørensen, Vinderup Varmeværk.
    Se Jørgen Sørensens præsentation her
    Læs bestyrelsens beretning her
  • Tirsdag d. 19. november 2013 besøgte vi Toftlund Fjernvarme. Vi startede med frokost på Brundtland Golfcenter, hvorefter der var oplæg fra Carsten Ebbesen, Danstoker ang. absorptionsvarmepumpen. Vi sluttede af med et besøg hos Toftlund Fjernvarme.
    Se Carsten Ebbesens præsentation her
    Se billeder fra dagen her
  • Generalforsamling 2013 afholdtes onsdag den 22. maj hos NEAS Energy i Aalborg. Efterfølgende var der frokost og en rundvisning hos NEAS Energy, samt et indlæg ved Søren Rygaard, Vice President hos NEAS Energy.
    Læs bestyrelses beretning her
    Se Søren Rygaard’s præsentation her
  • Tirsdag den 27. november 2012, besøgte vi Maabjerg Bioenergy, Holstebro. Udviklingschef Poul Lyhne fortalte om anlægget og fremtidsplanerne. Efterfølgende gav Carsten Rudmose, HMV Naturgas, et indlæg om mulighederne vedr. biogas og opgradering ud fra den energipolitiske aftale.
    Se billeder fra temadagen her
  • Generalforsamlingen 2012, blev afholdt onsdag d. 30. maj i Fredericia. Vi var bl.a. en tur på opgraderingsanlægget og fik en rundvisning. Der var desuden et oplæg af Kim Behnke, Energinet.dk
    Se billeder fra generalforsamlingen her
    Læs bestyrelses beretning her
    Se Kim Behnke’s præsentation her
  • Tirsdag d. 22. november 2011, den blev afholdt hos Siemens Wind Power, Brande. Hvor vi fik en rundvisning samt et indlæg af Mikael Togeby, EA Energianalyse.
    Se Mikael Togeby’s præsentation her